.:| exam |:.


SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN AKHIR

PERSEDIAAN FIZIKAL
pastikan diri kita mengamalkan cara hidup yang sihat. Jangan terlalu mengutamakan persediaan untuk peperiksaan hingga mengabaikan kesihatan diri sendiri.

PERSEDIAAN MENTEL
elak berfikiran negatif Bagi mengatasi segala tekanan mentel seperti di atas, kita perlulah mengubah cara pemikiran kita ke arah yang lebih positif dan jangan fikirkan kegagalan.

PERSEDIAAN EMOSI
Kita perlulah mengelakkan diri daripada sebarang bentuk gangguan emosi yang akan memberikan kita beberapa effect yang negetif seperti:
  1. Pentengkaran dengan sahabat-sahabat lain.
  2. Melakukan perkara yang boleh mencetuskan kemarahan ibu bapa
  3. Cinta monyet yang mungkin kecundang di saat-saat menghadapi peperiksaan
  4. Bersikap terlalu yakin ‘overconfident’
  5. Berperasangka buruk terhadap orang lain

Ambillah dari sudut yang positif. Ingatlah setiap apa yang berlaku adalah ujian Allah dan ada hikmah sekiranya anda bersabar.


PERSEDIAAN ROHANI
  1. Sentiasa bermunajat kepada Allah. Lakukan solat hajat dan pohon agar Allah campakkan ketenangan serta pohon Allah terangkan hati kita dalam menghadapi peperiksaan. Minta pada Allah agar apa yang kita pelajari ini masuk dalam peperiksaan
  2. Minta restu ibu bapa, Doa ibu bapa terhadap anaknya merupakan doa yang makbul. Jadi mintalah restu dari keduanya. Mintalah mereka doakan kejayaan kita.
  3. Banyak berzikir serta membaca Al-Quran. hati yang sentiasa berzikir mengingati Allah akan mencapai ketenganga sepertimana dalam firman Allah

    ‘Sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang’(Surah ar-Ra’ad ayat 36)’

  4. Jauhi maksiat serta dosa besar seboleh mungkin kerana mereka yang bergelumang dengan maksiat akan mempunyai jiwa yang resah serta tidak mendapat keberkatan daripada A

waaa...saya da nak exam...
27hb april...
takutnye...fuyooo...
doakan sy......
bittaufiq wannajah...

0 comments:

Post a Comment